KEHONHALLINTA

Oma kehontuntemus luo perustan lapsen toiminnalle. Mitä paremmin lapsi tunnistaa kehonsa ja pystyy ymmärtämään ja hyödyntämään aistien kautta tulevan informaation sekä toimimaan sen mukaan, sitä taitavammaksi liikkujaksi hän kehittyy. 

Kehontuntemus on tietoisuutta omasta kehosta, kehonosista ja niiden välisistä suhteista. Kun tuntee missä ja millainen keho on, kehoa on helpompi liikuttaa ja kehittää taitoja. Kehonhallinta puolestaan tarkoittaa kehon asentojen ja liikkeiden hallintaa (leikkipaiva.fi). 



KIERIMINEN LATTIALLA

Lapsi käyttää omaa kehoaan liikkeen aikaansaamiseksi. Kieritään jäykkänä, löysänä, avustettuna, kädet ylhäällä, kädet alhaalla.

Lumienkeli Tehdään lattialla lumienkeli: jalkojen ja käsien liike samanaikaisesti, käsiä liikutetaan ylös asti.

KIERI PALLON KANSSA

Jokaisella lapsella on patja ja vanteet oikealla ja vasemmalla puolella. Toisen vanteen sisällä on pikkupalloja tai hernepusseja. Tarkoituksena ottaa toisesta vanteesta pallo ja kieriä toisen vanteen luo ja laittaa kädessä oleva pallo tämän vanteen sisään jne. 

HYPPYRAKETIT 

Valitaan kehonosa, jonka avulla tehdään raketti. Raketin pitää aina pystyä pyörimään. Raketteja ovat esimerkiksi maharaketti, selkäraketti, peppuraketti ja polviraketti. Esimerkiksi maharaketissa laitetaan maha maahan ja pyöritetään käsillä vauhtia. Alkaa lähtölaskenta 3-2-1-0, jonka jälkeen raketit pomppaavat avaruuteen!

PÄÄ-OLKAPÄÄ-PEPPU-PALLO

Parit vastakkain, pallo (voi olla myös tötsä tms.) välissä. Aikuinen sanoo satunnaisessa järjestyksessä "Pää..Olkapää..peppu..pää..peppu..PALLO!". Kun aikuinen sanoo "Pallo!", lapsi koittaa ottaa nopeasti pallon itselleen. Kumpi saa pallon, saa pisteen. (Jos haluaa laskea pisteitä.) 

AHDAS KÄYTÄVÄ

Lapsi kulkee kontaten aikuisen jalkojen välistä, anna haastetta lapselle niin, että joutuu tekemään töitä päästäkseen kulkemaan.

HAARAHYPYT

Hypitään X-I-hyppyjä. Kehittää kehon hahmottamista, rytmiikkaa. Leikki: Lapsi seisoo jalat yhdessä kädet vartalon sivulla. Aikuinen vierittää pallon lasta kohti. Kun pallo tulee kohdalle, täytyy lapsen päästää pallo kulkemaan jalkojen välistä hyppäämällä x- asentoon. Lapsi voi myös vierittää palloa aikuiselle.

ASENNON MATKIMINEN

Aikuinen näyttää helpon asennon, jonka lapsi tekee perässä. Voi käyttää myös kehonkuva-kortteja eri liikkeistä.

Esimerkkiasentoja 

1.Toispolviseisonta - toinen polvi maassa, toinen jalka edessä polvi suorassa kulmassa ja kädet ylhäällä 

2.Sivuistunta - istutaan jalat koukussa kantapäät pakaroiden alla, paino toisella pakaralla ja kädet edessä suorana 

3.Rapukävely 

4.Vatsallaan/kyljellään/selällään makaaminen 

5.Karhunkäyntiasento - jalkapohjat ja kämmenet lattiassa raajat ojennettuina). 

6.Keskikehon ylitykset/ristikkäisliikkeet - seisten toisella kädellä kiinni nenästä ja toisella vastakkaisesta korvasta/oikea kyynärpää vasempaan polveen (polvi nousee, kyynärpää tulee vastaan) ja vaihto 

7.Tuulimylly - oikean/vasemman käden sormet vasemman/oikean jalan nilkkaan (ristikkäisliike) 

KEHONOSIEN NIMEÄMINEN

Aikuinen osoittaa lapsen kehonosaa, jonka lapsi nimeää. Aikuinen nimeää isompia kehon osia, jotka lapsi näyttää. Missä on polvet? Missä on vatsa? Aikuinen ja lapsi nimeävät vuorotellen omasta kehostaan osia. Voidaan mainita myös, kummalla puolella kehoa osa on.

KEHONTIETOISUUDEN HARJOITUS

Aikuinen antaa lapselle toimintaohjeet. Musiikin mukaan liikutaan ja kun musiikki loppuu, muodostetaan ryhmiä tai pareja siten, että esim. päät yhdessä, polvet yhdessä, selät vastakkain, vierekkäin, kämmenet vastakkain jne. Musiikin mukaan liikutaan ja kun musiikki loppuu, tehdään ohjeen mukaan esim. polvet/kyynärpäät/napa/otsa lattiaan, napa/selkä seinään, liikuta vain varpaita, kosketa lattiaa/seinää/ovea, laita viisi/kymmenen sormea/varvasta neliön/ympyrän/kolmion päälle, laita yksi polvi ja yksi käsi neliön/ympyrän/kolmion/ päälle.

MATKIMISLEIKIT

Seuraa johtajaa, peili, pantomiimit. 

1. Aikuinen/toinen lapsi toisen peilikuvana matkii asentoja 2. Valokuvaajaleikki: ole niin pieni kuin osaat, niin iso kuin osaat, valloita maata allesi paljon/vähän, vieritä pallo jalkojen vierestä/välistä/edestä/takaa, liikuta vain kättä/päätä/jalkaa/sormea 3. Hernepussia kuljetetaan eri kehonosilla: jalkojen välissä, olkapäällä, käden päällä, selällä, leuan alla 4. Kuvanveistäjäleikki: toinen lapsi "muovailee" toisesta patsaan 5. pantomiimi: eri ammatteja, eläimiä, arkipuuhia esitetään ja toiset arvaava. 6. Hernepussi heitetään ilmaan ja otetaan kiinni eri kehonosin: kädellä, pään päälle, reiden päälle, selän päälle. 



TEMPPURATA SALIIN

Monipuolinen temppurata pitää sisällään:


Kiipeilyä (puolapuut, penkin toinen pää puolapuille (vuorikiipeily), patjat)

Hyppimistä (trampoliini, muotopalat, patjat)

Ryömimistä (tunnelit, penkkien ali, köysistä tehty esterata)

Tasapainoilua (narut, penkit oikein- ja väärinpäin, askelmerkit, hernepussit)

Tarkkuutta (vanteiden läpi kulkeminen, köysistä tehty esterata, heittopiste - paikaltaan tai tasapaino+heitto)

Juoksemista

Naurua



TEMPPURATA RYHMÄÄN TAI KOTIIN

Lapsille voi rakentaa temppuradan myös sisälle ihan arkipäiväisillä välineillä:


Laita lattialle sohvatyynyjä ja pyydä lapsia hyppimään tyynyltä toiselle tai tyynyjen yli.

Keksi erilaisia tapoja, joilla lasten tulee kulkea paikasta toiseen esim. hyppely, ryömintä, rapukävely, kuperkeikka, takaperin kävely, yhdellä jalalla hyppely, hiipiminen jne.

Rakenna teipistä lattiaan rata, jota pitkin lasten tulee kulkea.

Rakenna tunneleita tuoleista ja lakanoista ja pyydä lapsia kulkemaan niiden läpi.

Pyydä tekemään erilaisia liikkeitä esim. 10 haarahyppyä, hyppimään yhdellä jalalla, tekemään kyykkyjä jne.

Isoon koriin voi heittää esim. sukkapalloja tai pehmoleluja.

Jos on saatavilla sopivanlaisia tuoleja, voi ne asetella jonoon esim. nurinpäin ja pyytää lapsia ryömimään niiden alitse.

Rakenna esteitä esim. laittamalla lattialle mailoja ja pyydä lasta hyppimään näiden yli.

Rakenna pieni esterata ja pyydä lasta pujottelemaan pallon kanssa esteiden lomitse.

Haasteellisemman kilpailun tästä voi tehdä ottamalla aikaa temppuradan suorittamisesta.

LÄHDE: leikkipankki.fi



MERISEIKKAILU-TEMPPURATA

Kiipeä laivan kyytiin. Laivasta voit hypätä veteen (tai kiertää tikkaita pitkin, jos laiva on liian korkea). Sitten lähdetään seikkailuun!

Edessäsi on kiviä, joita pitkin pääset merenneitojen luo! Siellä voit hypellä renkaasta toiseen niin kuin vedessä hyppivät merenneidot. 

Vastaan tulee luola! Sukella rohkeasti luolaan ja nouse takaisin pintaan. 

Vielä loppumatka takaisin kohti laivaa. Hyppele varovasti kiveltä toiselle. Saavut lopulta puisen lankun luo, jota pitkin sinun pitää tasapainoilla, ettei krokotiili ehdi tulla maistamaan varpaitasi!

Viimeisen ison kivi ylitse ja pääset polulle, joka vie sinut takaisin laivaan. 

Keskellä on koralliriutta, jossa voi ihmetellä eri näköisiä ja tuntuisia asioita. Siellä voi leikkiä ja puuhastella, jos ei halua seikkailla meressä. Koralliriutta on hyvä paikka myös aivan pienille!

- Maria Juopperi

© 2023 Liikkuva Muurame - Varhaiskasvatus, Virastotie 8, 40951 Muurame

Anssi Saiha, Varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattori
 
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita