MATEMATIIKKA JA LIIKUNTA
OPETTAJA LIIKUTTAA
Leikkiä leikitään avarassa tilassa ensin yksin, sitten parin kanssa. (Taitotason mukaan – jos taitavia, koittakaa kolmen hengen ryhmissä). Lapset liikkuvat musiikin soidessa jollain tietyllä tyylillä. Kun musiikki loppuu, aikuinen sanoo toimintaohjeen:
Maassa on kaksi jalkaa ja yksi käsi
Lattiaan koskettaa yksi jalka ja kaksi kättä ja otsa
Lattiaan koskettaa yksi pylly, yksi jalka ja yksi käsi
Lattiaan koskettaa yksi pylly ja yksi jalka ja yksi kyynärpää
SAMAN LUVUN METSÄSTYS
Jokainen lapsi saa numerokortin, jossa on jokin luku 1-10 väliltä. Luku on merkitty korttiin myös symbolein.
Lapset etsivät vanteen, jossa on sama luku kuin omassa lapussa.
Kun kaikki ovat löytäneet oman vanteensa, jokainen pari / ryhmä vanteessa keksii liikkeen, jota toistetaan ko. luvun verran.
TAIKALAATIKKOKAUPPA
Tilaan on laitettu useita pisteitä, joissa on erivärisiä tarvikkeita (esim. palikoita) värin mukaan lajiteltuna.
Lapset hakevat vuorollaan Taikalaatikosta "ostoslistan". "Ostoslistassa" on ohjeet kuvina ja numeroina mitä lapsen tulee käydä "ostamassa", esim. kolme punaista ja yksi sininen palikka.
Lapsi toimii ohjeen mukaan ja käy näyttämässä ohjaajalle menikö "ostokset" oikein.
Lapsi palauttaa "ostoksensa" takaisin oikeisiin pisteisiinsä.
Toistetaan useita kertoja.
TAIKAPORTTI
Tarvitaan vanne.
Lapset menevät yksitellen vanteen läpi, jonka jälkeen aikuinen kertoo, meneekö esim. Sinisen tai punaisen kartion luokse. Tämän jälkeen pohditaan, millä perustein jako tehtiin (sukupuoli, vaatteet jne.). (luokittelu)
Voidaan käyttää myös useampaan ryhmään jaottelussa.
LUOKITTELUA JA VERTAILUA
Tarvitaan numerokortteja 1-10 ja 11-20, vanteita/koreja/ ämpäreitä. Kaksi joukkuetta, joilla molemmilla kaksi koria. Toiseen koriin kerätään 1-10 numeroita, toiseen 11-20 numeroita. Haetaan keskeltä (alueen voi rajata tötsillä = aarrearkku jne.) eri liikkumistyylein numerokortti, joka laitetaan omassa kotipesässä oikeaan koriin. Aina yksi lapsi kerrallaan (voi varioida tilanteen mukaan). Leikitään niin kauan, kunnes kaikki numerokortit on haettu. Lopuksi tarkastetaan ja vertaillaan saaliita. "Kuinka monta korttia? Kuinka monta 1-10 korttia? Kummalla enemmän? Mitä numeroa on eniten?" jne.
VÄRIRATA
(sama toimii muotopalojen kanssa)
Tarvitaan eri värisiä laattoja ja värinoppa.
Muodostetaan muotopaloista jono jokaiselle lapselle (jos pistetyöskentelynä, esim. 2-4 jonoa).
Lapset asettuvat lähtöpisteelle, jonka jälkeen heitetään värinoppaa. Se saa hypätä yhden laatan eteenpäin, kenen väri tulee nopalla. Tähän voidaan lisätä värinopan lisäksi myös lukumääränoppa, jonka määrittelee hyppyjen määrän.
Jos varastoista löytyy muotopaloja, voidaan leikkiä värien sijaan myös muotorataa.
YLÖSALAISIN
Lasten nimikortit on kiinnitetty tilan seinille ylösalaisin sekä eri kohtiin ja korkeuksille.
Lasten tulee käydä hakemassa oma nimikorttinsa.
Lapset laskevat kuinka monta kirjainta heidän omassa nimessään on ja tekevät yhtä monta liikettä (esim. taputusta, hyppyä, pyörähdystä).
Toiset voivat auttaa tehtävässä.
VARIAATIO: LAPSET MAKAAVAT MAHALLAAN JA NOUSEVAT SITÄ MUKAA, KUN AIKUINEN SANOO OMAN NIMEN. LAPSI ETSII OMAN NIMENSÄ, VIE SEN AIKUISELLE JA MENEE MAKAAMAAN UUDELLEEN. AIKUINEN KIINNITTÄÄ NIMEN ERI KOHTAAN JA SANOO TÄMÄN NIMEN UUDELLEEN.
PALLOMESTARI
Lattialla on häntäpallokasa ja tilan reunoilla on ämpäreitä tms.
Ämpäreiden reunoihin on merkitty luku ja lasten tehtävänä on heittää ämpäriin luvun osoittama määrä häntäpalloja.
Lasten tulee olla tarkkana kuinka monta palloa ämpärissä jo on, ja kuinka monta sinne voi laittaa.
Lopuksi katsotaan yhdessä ämpäreiden sisältö.
KEILOJEN KAATO
Tarvitaan keiloja (jokaiselle joukkueelle yhtä paljon), palloja (1/joukkue), numerokortit, vanteet (tai muu joukkuemerkki / paikka numeroille).
Ryhmä jaetaan joukkueisiin niin, että jokaisessa joukkueessa on n. 3 lasta.
Keilat voivat olla asetettuina penkillä tai lattialla. Jokaisen keilan pohjassa / kyljessä on kiinni numero.
Jokaisella joukkueella on joko samat tai eri numerot, esim. Vanteen sisällä - pääasia, että niitä on yhtä monta, kuten keilojakin.
Kun lapsi saa kaadettua keilan palloa heittämällä, hän hakee kaadetun keilan ja pallon itselleen. Lapsi antaa pallon seuraavalle ja asettaa kirjainkeilan vastaavan kirjaimen päälle.
Se joukkue voittaa, joka on saanut kaadettua ensimmäisenä kaikki keilat ja löytänyt näille kirjainvastaavuuden.
PIENEMPI VAI SUUREMPI?
Tarvitaan lukukortteja
Aikuinen sanoo luvun, esim. "5", jonka jälkeen näyttää jonkun
lukukortin. Jos luku on pienempi kuin "5" eli huudettu luku, mennään kyykkyyn, jos isompi niin hypätään ilmaan.
Liikkeitä ja numeroita voi varioida vapaasti ryhmän taitotason mukaan.
LUKUJONON TÄYDENTÄMINEN
Tarvitaan numerokortit.
Jaetaan ryhmä joukkueisiin (ryhmän koon mukaan). Haetaan numero sovitulta paikalta ja tuodaan se omaan kotipesään, jossa se sijoitetaan oikeaan paikkaan lukujonossa. Aikuinen voi tehdä esimerkiksi A3-paperille valmiiksi lukujonon, josta puuttuu numeroita. _ _ _ 4_6_ _ 9_. Tähän lapsi sijoittaa hakemansa numerokortin.
Kaikilla joukkueilla voi olla sama lukujono. Keskeltä täytyy löytyä aina niin monta numerokorttia yhtä numeroa kohti, kuin on joukkueita.
LOHIKÄÄRMEENPESÄ
Lapset jaetaan 3-5 ryhmään (jokaisessa ryhmässä 2-4 lasta) värikoodein (eriväriset vanteet toimivat ryhmien kotipesinä. Keskellä ja n. 5-7m päässä jokaisesta ryhmävanteesta on lohikäärmeenpesä. Lohikäärmeenpesä rajataan erillisillä tötsillä. Tee pesästä tarpeeksi suuri, halkaisija n. 3m, jotta kaikki lohikäärmeen aarteet mahtuvat pesään levälleen ja näitä pystytään myös varastamaan.
Lohikäärmeenpesässä on siis yksi lohikäärme (aikuinen näyttää aina ensin esimerkkiä ja heittäytyy mukaan) ja pesän aarteet, joita jokaisesta ryhmästä lähtee aina yksi lapsi kerrallaan tavoittelemaan. Lohikäärme ei saa poistua pesästään ja lohikäärme yrittää saada lapsia kiinni koskettamalla niitä kädellään. Jos lohikäärme saa lapsen kiinni kädellään, lapsi juoksee nopeasti takaisin kotipesään ja lähettää seuraavan matkaan. Jos lapsella on käsissään aarre ja hänet saadaan kiinni, aarre jätetään lohikäärmeenpesään. Leikkiä leikitään niin kauan, kunnes lohikäärmeenpesä on tyhjä. Lopuksi lasketaan aarteet ja leikitään uudestaan. Kun leikki sujuu, lohikäärmeeksi voi tulla joku lapsista.
Aarteina voi olla esimerkiksi numeroita, erikokoisia multilink- rakennelmia, erikokoisia esineitä, ei värisiä esineitä, eri muotoisia esineitä. Aarteita voi luokitella omissa kotipesissään esimerkiksi seuraavasti: numerokorit (1-5, 6-10), värikoodikorit (luokitellaan värien mukaan), erikokoiset aarteet sarjoitetaan suuruus/ pienuusjärjestykseen, numerokortit asetetaan lukujonoon 1-->10
+ 10-->1.
Voidaan leikkiä myös kirjaimilla ja numeroilla, jossa kotipesien koreina on "123" ja "ABC".
Tehtäviä voi ja kuuluu soveltaa aina ryhmäkohtaisesti.
KAAPPIEN OVET
Teipataan eri värisiä muotoja eri korkeuksille kaappien oviin.
Väri- / muotonoppa kertoo mihin väriin / muotoon pitää heittää?
Noppa / pussista nostettava numerokortti / hyrrä / yhteenlasku-/ vähennyslaskutehtävä kertoo, kuinka monta heittoa täytyy tehdä.
Teipataan kaappien oviin eri korkeuksille noppanumerot / luvut.
Noppa / pussista nostettava numerokortti / hyrrä /yhteenlasku- /vähennyslaskutehtävä kertoo, mihin lukuun täytyy koskea / heittää.
Pelikortti tai Uno-kortti kiinnitetään sinitarralla oikean lukumäärän alle.
Lukumääräkuvat, (esim. kuusi kukkaa) viedään oikean luvun alle.
Heitetään palloa johonkin lukuun ja siivotaan yhtä monta lelua.
SEINÄ
Teipataan seinään luvut tai numeroidaan seinän laudat.
Kun lapsi on tehnyt sovitun tehtävän, hän käy laittamassa oman merkin nro 1 kohdalle. Toisella kerralla hän laittaa merkin nro 2 kohdalle jne.
Joko lapsi siirtää yhtä merkkiä aina ylemmäs, tai sitten hänellä on monta samanlaista merkkiä, joista kertyy korkea torni.
PUOLAPUUT
Puolapuun puolat on numeroitu.
Laskutehtävä / noppa / tms. osoittaa kuinka korkealle täytyy kiivetä.
MATIKKAKÄVELY - PROJEKTI
Kerran kuukaudessa aina samaan paikkaan. Matikkakävelyillä tutustutaan uusiin matematiikan sisältöihin ja kerrataan jo aiemmin opittua. Tavoitteena on, että lapsi huomaa matikkaa olevan joka puolella. Huomaamme, että matematiikkaa on kaikkialla. Lapsille voidaan tehdä omat "laskukiikarit", joiden läpi hän voi katsoa ja etsiä laskettavia/vertailtavia asioita.
Ota kuukauden kuva paikastanne. Tulosta kunkin kuukauden kuvan A4-kokoisena ryhmätilanne seinälle. Kuvista voi havainnoida vuodenaikojen vaihtelua ja vertailla muutoksia.
Matikkakävelyllä voi etsiä matkan varrelta mm. nelikulmioita, kolmioita tai esimerkiksi jotain, mitä on kaksi tai kolme.
LUKUJONOT
Matikkakävelyn aluksi tehdään lähtölaskenta: Seisotaan suorana, kun sanotaan "kymmenen". Luetellessamme lukujonoa kymmenestä nollaan kyykistytään vähitellen. Kun sanotaan "nolla", ollaan jo aivan kyykyssä ja pompataan niin korkealle kuin pystytään. Lähtölaskentaa teemme eskarissa myös monessa muussa välissä.
Rakettihipassa on sama idea kuin raketin lähtölaskennassa: Hipassa kiinni jäänyt pelastetaan menemällä kiinni jääneen viereen, yhdessä vähitellen kyykistyen luettelemalla lukujonoa 10 - 0. Kun sanotaan "nolla", hypätään korkealle, jolloin molemmat ovat taas pelissä mukana.
Ympäristön havainnointi kävellessä - Kuinka monta autoa näet kävellessämme lintutornin risteykseen? (matka on tosiaan lyhyt ja liikenne hiljaista, niin autoja näkyy yleensä enintään 10)Osa lapsista voi laskea autoja, toiset polkupyöriä. Verrataan, kumpia oli enemmän, kumpia vähemmän. Ennen kävelylle lähtemistä lapset ehdottavat, mitä lasketaan.
LUKUMÄÄRÄT JA LUKUMÄÄRIEN VERTAILU
Pohjustusta lukumääriin pihassa
- Mitä sinussa on kaksi?
- Näytä sormillasi lukumäärä kaksi. Millä eri tavoilla voit näyttää sen? (jos on niin viileä ilma, että lapsilla on hanskat kädessä, tämä voidaan tehdä sisällä)
- Opettaja näyttää yhdellä kädellä sormia 1 - 4. Lasten tehtävänä on näyttää sama lukumäärä eri sormilla.
- Lapset voivat vuorollaan näyttää sormillaan lukumäärän muulle ryhmälle.
Ympäristön havainnointi kävellessä
- Huuda "kaksi", kun näet jotakin kaksi.
- Kun jonossa kävellessämme joku huutaa sovitun lukumäärän, pysähdymme. Lapsi kertoo, mitä näki. Usein saman pysähdyksen aikana useampi lapsi kertoo havainnostaan.
- Kesken kävelyn voidaan sopia, että etsitään eri lukumäärää, esim. 3.
LUKUMÄÄRIEN VERTAILU
Ikäjonot lapsista
- Tehdään jono viisivuotiaista, viereen jono kuusivuotiaista.
- Kumpia on enemmän, kumpia on vähemmän?
- Tehdään sama tehtävä elo- ja joulukuussa. Mietitään joulukuussa, mistä johtuu, että kuusivuotiaiden jono on pidentynyt ja viisivuotiaiden jono lyhentynyt tai viisivuotiaiden jonossa ei ole yhtään lasta. Tai mietitään elokuussa, millaiset jonot joulukuussa muodostuisi.
- Kivien määrä valitaan sen mukaan, minkä luvun hajotelmia harjoitellaan.
- Jos lapset köllöttelevät maassa tikkusuorina, kuinka monta lasta tarvitaan, jotta voidaan muodostaa heistä nelikulmio? Nelikulmiossa on siis neljä sivua.
- Muodostetaan lapsista nelikulmioita. (seuraavalla matikkakävelyllä aiheena on kolmio)
- Kuinka monta lasta tarvitaan, jos jokaisesta kulmasta ottaa kiinni yksi lapsi? Neljä lasta ottaa kiinni nelikulmiosta, kukin yhdestä kulmasta. Nelikulmiossa on siis neljä kulmaa.
- Tämän voisi toteuttaa myös piirtämällä suuren nelikulmion hiekkaan tai lumeen ja neljä lasta menisi seisomaan kulmiin, yksi kuhunkin kulmaan.
LUKUJEN HAJOTELMAT
Kivipiilo
Laitetaan viisi kiveä maahan. Toinen lapsi kääntyy katsomaan eri suuntaan. Toinen lapsi ottaa 0 - 5 kiveä käteensä ja laittaa käden selkänsä taakse. Kääntynyt lapsi kääntyy takaisin ja ja päättelee katsomalla maassa olevia kiviä, kuinka monta kiveä kaverilla on kädessä. Kaveri näyttää kädessään olevat kivet.
GEOMETRIA
Pohjustusta geometrisiin tasokuvioihin eskarin pihassa.
Muotoja lapsista
Opettajalla on paperista leikattu nelikulmio.
- Huuda "nelikulmio", kun näet nelikulmion.
- Jono pysähtyy, ja jokainen viittaava lapsi kertoo vuorollaan, missä näkee nelikulmion.
YMPÄRISTÖN HAVAINNOINTI
Muodot eskarin pihassa
Toisinaan teemme matikkakävelyn (tai ulkoluokka- tai metsämatikkatuokion vai millä nimellä sitä kutsuisikaan) eskarin pihassa. Kun olemme tehneet yllä esiteltyjä harjoituksia liittyen nelikulmioon, kolmioon ja ympyrään (monella eri matikkakävelyllä), pyydän lapsia etsimään pareittain geometrisiä tasokuvioita eskarimme piha-alueelta. Kun he ovat löytäneet pyydetyn muodon, he tulevat kertomaan vastauksensa opelle, ja sitten annan heille uuden tehtävän:
- Etsikää suuri ympyrä (tai esim. pieni nelikulmio).
- Mistä löydätte monta nelikulmiota, jotka ovat keskenään saman kokoisia?
- Kuinka monta kolmiota löydätte eskarin pihasta?
Luonnonmateriaaleista rakentaminen esim. metsässä
- Etsi kaksi keppiä, jotka ovat lyhempiä kuin käsivartesi.
- Muodosta parisi kanssa kepeistä nelikulmio.
- Muodostakaa kepeistä kolmio. Kuinka monta keppiä tarvitsitte kolmioon?
- Rakennusmestaripeli
- Kerää parisi kanssa yhtä monta keppiä, käpyä ja kiveä.
- Istukaa selät vastakkain. Toinen teistä alkaa rakentaa keräämistänne materiaaleista kuviota ja selittää samalla kaverille, joka pyrkii rakentaa samanlaisen kuvion.
PITUUDEN MITTAAMINEN
Askelilla mittaaminen
Matkalla lintutornille olemme mitanneet pienellä hiekkatiellä usein kahden viivan, jotka ope on piirtänyt kengällä tiehen, välisen matkan. Toisinaan on mitattu, kuinka monta askelta väli on, joskus taas mittayksikkönä on ollut kenkä, eli on otettu kanta- varvasaskeleita (kuvassa). Mitattuaan matkan lapset ovat kertonet opettajalle mittaustuloksensa. Olemme pohtineet, miksi lapset ovat saaneet erilaisia tuloksia.
Kepillä mittaaminen
- Etsi metsästä keppi, joka on lyhempi kuin kätesi, mutta pitempi kuin etusormesi.
- Mittaa kepillä
- lintutornin tolppien väli
- rappusen leveys
- kaverisi
- Mitä muuta keksit mitata kepillä? Voit myös etsiä toisen
SARJOITUS
Sarjoitus lapsilla
- Opettaja ohjeistaa lapset riviin, esim. tyttö, poika, tyttö, poika tai kyykyssä, seisova, kyykyssä, seisova.
- Mikä tulee seuraavaksi?
Sarjoitus luonnonmateriaaleilla
- Hae yhtä monta lehteä kuin sinulla on sormia.
- Hae yhtä monta kiveä kuin sinulla on sormia.
- Ope tekee sinulle sarjan alun, jatka samalla tavalla.
- aluksi AB-rakenne, sitten esim. AABB, AAB, ABB
- Tee kaverille sarjan alku, kaveri jatkaa.
Pituusjärjestys
- Lapset menevät jonoon pituusjärjestykseen.
- Etsi viisi keppiä. Laita parisi kanssa keppinne (10 kpl) pituusjärjestykseen.
MATIKKAKÄVELYSSÄ ON USEIN NELJÄ VAIHETTA:
esimerkkinä lukumäärä- ja lukujonoaiheinen kävely.
1. AIHEESEEN VIRITTÄYTYMINEN PIHASSA
Keskustelu: Mitä sinussa on kaksi? (lukumäärä)Lähtölaskenta matikkakävelylle (lukujono)
2. HAVAINNOINTI KÄVELLESSÄ
(vie todella paljon aikaa, joten matkan on hyvä olla lyhyt tai havainnointia tehdään vain osa matkasta. Voidaan myös toteuttaa niin, että lapsi kertoo vieressä kävelevälle parilleen havainnoistaan). Huuda "kaksi", kun näet jotakin kaksi. Pysähdymme joka huudolla ja lapsi/lapset kertovat, mitä näkivät. (lukumäärä)
Mittaa, kuinka monta askelta on viivojen väli (mittaaminen, lukujono) Loppumatka lintutornille on pientä hiekkatietä. Ope piirtää tiehen kaksi viivaa noin 5 - 7 metrin päähän toisistaan.
3. HARJOITUKSIA PERILLÄ KOHTEESSA
Leikimme hippaleikin, jonka lapset ehdottavat: patsashippa.
Kiinni jäänyt jähmettyy valitsemaansa asentoon. Hänet pelastetaan menemällä hänen eteensä ja ottamalla sama asento.
Käymme lintutornissa.
Keskustelemme vuodenajoista ja muistelemme, mitä muutoksia on tapahtunut luonnossa viime käyntimme jälkeen (muutoksen havainnointi)
Jokainen laskee rappuset ylös ja alas tullessamme (lukujono)
Jokainen lapsi ottaa vuorollaan kuvan lintutornista. Opettaja tulostaa yhden kuvan luokan seinälle.
Opettaja näyttää 1 - 4 sormea. Lapset näyttävät yhtä monta, mutta eri sormilla (lukumäärä)
4. HAVAINNOINTI KÄVELLESSÄ PALUUMATKALLA
Kuinka monta autoa näet? (lukujono)
LÄHDE: https://www.haaraamo.fi/2022/05/ideoita-esiopetuksen- matikkakavelyille.html
TONTTURATA - LIIKUNTAA JA MATEMATIIKKAA
Jouluista teemaa matematiikan opetukseen!
TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI
Linkin takaa löytyy monia hyviä ideoita matemaattisen ajattelun kehittämiseksi!