TÄRPIT KASVATTAJALLE
Varhaiskasvatuksen tavoitteena on innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa. Lapsia kannustetaan ulkoiluun ja liikunnallisiin leikkeihin kaikkina vuodenaikoina. - VARHAISKASVATUKSEN SUUNNITELMAN PERUSTEET
PYSÄHDY MIETTIMÄÄN
Jos lapsi ei liiku tarpeeksi, aikuisten tulee tähän reagoida.
Mieti kieltosi tarpeellisuutta ja sallivuuden hyötyjä.
Voisitko omalla heittäytymiselläsi/suostumisellasi lisätä lapsenkin liikkumista? Miksi et tekisi niin?
VASTUUNI
Muista vastuusi ja varhaiskasvatussuunnitelma. Päiväkodin henkilökunnan tehtävänä on turvata ja tarjota lapselle kokonaisvaltaisesti lasta palveleva toimintaympäristö ja kehityksen kenttä, jossa myös liikunnalla on roolinsa.
MINÄKUVA
Liikunta kohentaa lapsen ja nuoren itsetuntoa ja minäkäsitystä. Liikunnallinen pätevyys on lapsella yhteydessä liikunta-aktiivisuuteen. Kun liikunta tuottaa positiivisia elämyksiä ja kokemuksia pystyvyydestä, se kehittää myös lapsen minäkuvaa ja omanarvontuntoa.
KOGNITIIVINEN KEHITYS
Liikunta on tutkimusten mukaan hyödyksi lapsen kognitiiviselle kehitykselle, mikä on tärkeää ottaa huomioon myös varhaiskasvatuksessa. Liikkuminen vapauttaa endorfiineja, jotka tukevat lapsia tuntemaan olonsa onnellisemmaksi ja rentoutuneemmaksi. Onnellisempi lapsi puolestaan oppii paremmin.
MINKÄLAISTA LIIKUNTAA?
TAITOTASO
Lasten liikunnan tulisi olla monipuolista ja ikätasolle sekä taitotasolle sopivaa toimintaa. Liikunnallisten perustaitojen oppiminen lapsen omista lähtökohdista on hänen perusoikeutensa.
TOISTOT
Jotta motoriset perustaidot voivat kehittyä, tarvitsee lapsi runsaasti erilaisia liikuntaharjoitteita, monipuolisia leikkiympäristöjä sekä paljon toistoja.
MONIPUOLISUUS
Monipuolinen liikunta tukee hermoston kehittymistä ja vahvistaa lapsen edellytyksiä uusien, myös tiedollisten asioiden oppimiseen.
MOTIVAATIO
Liikunta ei saa olla liian haasteellista, eikä liian helppoa. Liikunnan tulee olla mukavaa ja sopivasti äärirajoilla tekemistä, jotta motivaatio säilyy.
MUISTA NÄMÄ!
JONOT
MINIMOIDAAN JONOT, MAKSIMOIDAAN LIIKE.
Jos viesti/joukkue -leikkejä, jaetaan niin pieniin ryhmiin, kuin mahdollista.
VINKKI: Käytä ohjeistuksessa selkeitä merkkejä: esim. jokaisella joukkueella oman värinen tötsä, jonka taakse jono.
ONNISTUMISET
YHDEN LAPSEN SUORITUS EI KOROSTU
Keskitytään onnistumisiin ja onnistumisten kokemiseen sekä niiden luomiseen - lapsen itsetunto ja suhde liikuntaan on tärkeä saada positiiviseksi! Jokaisella on oikeus viihtyä liikunnan parissa.
ASENNE
AIKUISTEN ASENTEELLA JA HEITTÄYTYMISELLÄ ON SUURI MERKITYS
Me vaikutamme lapsen kokemuksiin liikunnasta ja liikkumisesta ja myöhemmin myös siihen, kuinka lapsen ymmärrys liikunnan aiheuttamista vaikutuksista hyvinvointiin kehittyy.
OHJEISTUS
VARMISTA, ETTÄ KAIKKI NÄKEVÄT JA KUULEVAT SINUT, KUN ANNAT OHJEITA.
Kertaa ohjeet, jotta kaikki ovat ymmärtäneet ja tietävät, mitä pitää tehdä (rauhoittaa mieltä, keskittyminen parempaa, onnistumisten kokeminen varmempaa).
HYMY
LIIKUNNAN TULEE OLLA MUKAVAA
Liikunnan tulee tuottaa lapselle iloa ja elämyksiä. Jotta näin tapahtuu, liikunta ja liikkuminen tulee toteuttaa lapsen näkökulmasta heidän ehdoillaan. Lapsilta saattaa löytyä ihan uusia liikuntatapoja ja -muotoja, jotka innostavat myös aikuiset liikkumaan. Myönteisillä liikuntakokemuksilla on vaikutusta tasapainoisen minäkuvan kehitykseen.
ENNAKOITAVUUS
KÄYTÄ LAPSILLE TUTTUJA LEIKKIALUEITA
Mitä tutumpi leikkialue, esim. sama hippa-alue, sitä enemmän pystyt rikastuttamaan leikin sisältöä ja luomaan lapselle turvaa. Sama leikkialue voi sisältää monta eri leikkiä. Kokoonnutaan aina tiettyyn paikkaan kuuntelemaan tuokion rakenne, jonka jälkeen alkuleikki, leikki/leikit ja tauot sekä lopuksi loppurentoutus.
"Päiväkotipäivän aikana kahden tunnin liikuntatavoite täyttyi 16 %:lla 3-vuotiaista lapsista (Nupponen ym., 2010, 72). Kiihtyvyysmittarin avulla saatujen tulosten mukaan lapset viettivät arkisin päivittäisestä mittausajasta (noin 12,5 h) noin 10,5 tuntia intensiteetiltään erittäin kevyttä ja noin tunnin sekä kevyttä että vähintään keskiraskasta fyysistä aktiivisuutta sisältäneissä toiminnoissa."
Jos tekeminen on liian helppoa tai liian vaikeaa, se ei motivoi.