TEEMAPÄIVÄT JA -VIIKOT
VAUHTIVARVAS-VIIKKO
Lue alkuun Vauhtivarpaan kirje lapsille
Kautta karvaisten varpaitteni, hyvää huomenta! Hei kaikki rrrrrakkaat ystäväni, muistatteko minut? Kukahan mahtaisin olla, tässä tulee muutama vinkki: Olen kotoisin Salaiselta Saarelta, herkkuruokaani ovat lanttu ja makaronilaatikko. Nykyisin asustelen Menokasmetsässä. Unelmoin jäätelöpuusta ja juustoisesta kuusta. Varpaitani kuumottaa ja päästäni voi tulla päärynä, jos en pääse liikkumaan. Joko muistat? Olen Vauhtivarvas, ja kutsun sinut mukaan seikkailuun! Meillä on tapana järjestää joka vuosi Vauhtiviikot, jolloin kaikki metsän asukit saavat osallistua veikeisiin ja jännittäviin liikuntaleikkeihin. Nyt haluaisin, että sinäkin tietäisit, kuinka hauskaa meillä on Vauhtiviikoilla. Voitte leikkiä samoja leikkejä siellä omalla pihallanne, lähimetsässä tai kotona. Lohikäärme Leo ja muut karvaiset kaverini ovat opettaneet minulle uusia leikkejä, kuten Poksahtavan ketsuppipullon, Nurinkurin piilon ja Höyhenen saalistuksen. Ei kun tossut jalkaan ja menoksi! Hiphiphurraa!
MAANANTAI
Leikitään pihaleikkejä.
Lue vauhtivarpaan tarinan alku ja anna lasten keksiä itse, miten tarina jatkuu.
Leikkikää ulkona lasten itse keksimää hippaa.
HURJA TAKAA-AJO
Vauhtivarvas oli mahdottoman iloinen: hän oli saanut lahjaksi pallon. Sellaisen, jossa oli hienoja sinisiä, punaisia ja keltaisia raitoja. Ai niin... kai sinä muistat Vauhtivarpaan? Sen Menokasmetsässä asuvan, makaronilaatikosta ja lantusta pitävän vauhtiveikon? Veijarin, jonka varpaita kuumottaa ja jonka pää muuttuu päärynäksi, jos hän ei saa tarpeeksi liikuntaa? No niin... Vauhtivarvas leikki pallolla naapureidensa Osku-Oravan ja Niilo Näädän kanssa. He olivat potkineet, pompotelleet, pujotelleet ja pukkailleet. Nyt vuorossa oli pallohippa. Hippa oli hurjan hauskaa! Kaverukset kiipeilivät kivien yli, sukelsivat puunrunkojen ali ja tekivät huikeita harhautuksia. Kunnes Niilo Näätä yritti osua kovaa vauhtia viilettävään Vauhtivarpaaseen – ja heitti ohi. Pallo lensi komeassa kaaressa Vauhtivarpaan yli ja putosi tiheään pajukkoon. Kolmikko säntäsi pallon perään ja raivasi tiensä pajukon keskelle. Siellä heitä odotti kerrassaan mehevä yllätys!Miten tarina jatkuisi?
KESKUSTELUNAIHEET: Miltä kaikkea pallon kanssa voi tehdä? Millaisia hippaleikkejä olet leikkinyt? Keksitäänkö yhdessä ihan uusi hippa?
PÄIVÄN TEHTÄVÄ: Kehittele lasten kanssa uusia liikuntaleikkejä ja hippoja. Lapset keksivät eri osa-alueille tehtävät: kiinniottaja, kiinniotettavat, pelastustapa, turva ja alue. Esim. lasten keksimä hippa: Kuka juoksee karkuun? kissat. Kuka ottaisi kiinni? koirat. Miten voisi pelastaa? Kissat jäävät kehräämään paikoilleen ja kun toinen kissa tulee siihen, niin sitten saa taas lähteä juoksemaan. Kun pelastaa niin on turvassa. Onko turvapaikkaa? On, se on kissojen pesä, joka on merkitty vanteella. Vain yksi kissa voi olla pesässä kerrallaan.
TIISTAI
Piilotetaan timantteja (tulosta timantit (esim. 8 erilaista) ja laminoi ne). (Voidaan etsiä myös Pokemoneja, jotka sattumoisin ovat Vauhtivarpaan lempiasioita!)
Lue Vauhtivarpaan tarinanalku lapsille ja anna lasten keksiä itse, miten tarina jatkuisi.
Piirrä päiväkodin/koulun/ulkoilualueen kartta. Piilota timantit ja merkitse ne karttaan. (leikkiä voi leikkiä myös ilman karttaa)
Anna jokaiselle lapselle timanttipassi, johon voivat rastita löytämänsä timantin.
Anna lasten pareittain piilottaa ja etsiä timantteja kartan avulla.
PUNAISEN JALOKIVEN ARVOITUS
"Miten mahtava syysaamu!", tuumasi Vauhtivarvas ja haukotteli makeasti. Hän oli nähnyt vatsanpohjaa kutkuttavia lentounia, eikä olisi millään halunnut lopettaa niiden katselemista. Nyt Vauhtivarvas oli kuitenkin saanut silmänsä auki ja ryhtynyt venyttelemään kaikkia kahdeksaa jalkaansa. "Taidanpa patikoida aamiaisen jälkeen kirjastoon ja lainata pari kuvakirjaa", hän päätti. Kirjastoon vei mukava, leveä polku. Aurinko lämmitti selkää, puista pudonneet lehdet tanssivat tuulessa, ja muheva multa tuoksui ihanalta. Vauhtivarvas taittoi matkaa reippain askelin. Tällä vauhdilla kirjaston nurkka tulisi näkyviin ihan pian! Juuri silloin Vauhtivarvas näki jotakin yllättävää. Hän pysähtyi niin äkisti, että takimmaiset jalat törmäsivät etummaisiin ja meinasivat kaataa Vauhtivarpaan kertakaikkiaan kumoon! Keskellä polkua lepäsi tulenpunainen kivi. Se hehkui auringonvalossa niin loistavana ja kauniina, että Vauhtivarpaan silmäkulmasta vierähti kuin varkain liikutuksen kyynel. Vauhtivarvas nosti kiven varovasti maasta ja mietti, mistä se mahtoi olla peräisin. Taikurin sauvasta? Kuningattaren kaulakorusta? Tai kenties rosvopäällikön turbaanista?Miten tarina jatkuu?
Keskustelunaiheet: Vauhtivarvas meni kirjastoon kävellen. Mikä on sinun mielestäsi nopein / hengästyttävin / hauskin tapa liikkua paikasta toiseen?
KESKIVIIKKO
Lähdetään metsään tekemään Metsämörrin seikkailu!
Lue Vauhtivarpaan tarinanalku lapsille ja anna lasten keksiä itse, miten tarina jatkuisi.
Päivätehtäväksi voi tehdä halutessaan myös geokätköilyn.
AARREKÄTKÖN JÄLJILLÄ
Vauhtivarvas kurkisti ulos ikkunasta. Koko yön kestänyt rankkasade oli vaihtunut pehmeäksi tihkuksi. Vauhtivarvas veti saappaat jalkoihinsa, juoksi ulos ja loikki lätäkköön. "Mitä jos rakentaisin purjelaivan!" hän keksi. "Veistän laivan männyn kaarnasta, kepistä tulee hyvä masto ja tammen lehdestä purje!" Vauhtivarvas päätti aloittaa rakennustarpeiden etsimisen läheisestä mäntymetsiköstä – mutta ei päässyt nikkaroinnissaan alkua pidemmälle. Hänen huomionsa vei puun juurella istuva olento, joka tutki kädessään olevaa paperia. "Hei, minä olen Vauhtivarvas. Mikä sinun nimesi on?" Vauhtivarvas kysyi ihastuksissaan. Uudet tuttavuudet olivat parasta, mitä hän tiesi – heti vanhojen ystävien jälkeen. Pieni olento havahtui, nousi seisomaan ja puhkesi leveään hymyyn. "Minä olen Metsämörri. Ja sinä tulit kuin tilauksesta. Minulla on aarrekartta, ja olisi mukava saada seikkailuseuraa. Lähdetkö mukaan?" "Takuulla!", Vauhtivarvas hihkaisi. Ja niin kaverukset lähtivät matkaan.
SEIKKAILU PEIKKOMETSÄSSÄ
- Peikot ovat taitavia ylittämään metsän esteitä. Miten voitte ylittää kivan, ison oksan tai kaatuneen puun?
- Peikot tykkääjät tasapainotella kaatuneen puun rungon päällä. Tasapainottelua voi kokeilla etu- ja takaperin, sivuttain sekä kontaten.
- Peikot ovat hyvin voimakkaita. Onnistuuko puun nosto? Voitte näyttää seikkailukavereille omat voimapatit!
- Peikot ovat arkoja ja osaavat kulkea ihan äänettömästi. Onnistuuko täysin hiljainen kulkeminen metsässä? Mitä ääniä kuulette?
- Peikoilla on tarkka näkö ja ne näkevät kauas. Harjoitelkaa puuhun tai kivelle kiipeämistä ja kertokaa, miltä metsä näyttää korkealta katsottuna.
- Peikot tykkäävät asustaa luolissa ja kulkea matalien esteiden ali. Onnistuuko oksan tai kaatuneen puun alitus ilman, että kosketatte esteeseen?
- Peikot osaavat liikkua niin, etteivät jätä jälkiä. Miten voitte liikkua jälkiä jättämättä?
- Peikkometsän oma aarre. Jokainen saa etsiä itselleen aarteen muistoksi peikkometsän seikkailusta. Aarre voi olla esimerkiksi raskas, vihreä, kevyt, pieni, pehmeä, pyöreä, kaunis tai hyvätuoksuinen. Aarteen löydettyään, lapsi piilottaa aarteen metsään. Seuraavalla kerralla katsotaan, onko aarre tallessa!
Keskustelunaiheet: Koska viimeksi hyppelit vesilätäkössä? Miksi se on niin hauskaa? Mitä muuta ulkona voi tehdä sadeilmalla?
TORSTAI
Jumpataan karkkitehdasta ja karkkikauppaleikkiä.
Lue Vauhtivarpaan tarinanalku lapsille ja anna lasten keksiä itse, miten tarina jatkuisi.
MAAILMAN PARAS PIMEYDENKARKOITUSJUMPPA
Oli torstai. Tajuttoman, toivottoman, tuskastuttavan tylsä torstai. Vauhtivarvas ei meinannut mitenkään saada itseään liikkeelle. "Mikä minua oikein vaivaa?", hän ihmetteli. "Olenkohan tulossa kipeäksi?" Mutta ei Vauhtivarvas kipeä ollut. Nenä ei vuotanut, kurkku ei ollut karhea, eikä kuumeesta ollut tietoakaan. Oli vain pimeyden mukanaan tuoma Valtava Väsymys. Vauhtivarvas mietti, miten saisi puhtinsa takaisin. Ja lopulta hän keksi ratkaisun: hän järjestäisi itselleen ja ystävilleen PIMEYDENKARKOITUSJUMPAN! Vauhtivarvas tunsi itsensä hetipaikalla paljon pirteämmäksi. Ja ennen kuin päivä oli puolessa, kaverit olivat kasassa ja jumppa täydessä vauhdissa. "Yy-kaa-koo, hyppy-kaks-kolme!" Vauhtivarvas huuteli ja näytti ystävilleen mallia. Tassut tömähtelivät, hännät heiluivat, ja hymyt sen kun levenivät. Tämän parempaa pimeydenkarkoituskonstia ei ollut olemassakaan!
Miten tarina jatkuu?
Keskustelunaiheet: Millaisia jumppaliikkeitä sinä olet tehnyt? Millainen olisi maailman paras pimeydenkarkoitusjumppa?
KARKKITEHTAALLA:
1. Karkkitehtaalla tutustumme karkkileipuriin, joka tekee hetkessä herkullisia namusia. Hän näyttää mallia kuinka karkkimassaa vatkataan. Lapset istuvat piirissä ja kertovat minkä oman aineksen lisäävät karkkitaikinaan. Tehdään käsillä heittoliikkeitä piirin keskustaan ja lisätään kaikki ainekset näkymättömään jättikulhoon. Laskeudutaan kyynärnojaan ja pyöritään vuorotahtiin jalkoja kuin pyöräiltäisiin. Tehdään hitaita ja nopeita liikkeitä etu- ja takaperin sekä mutkitellen oikealle ja vasemmalle
2. Karkkimassa tulee taputella tasaiseksi levyksi. Käydään päinmakuulle ja taputetaan lattiaa käsillä ja jaloilla äänettömästi ja voimakkaasti tömistellen.
3. Leipuri kierittää karkkimassan pitkäksi tangoksi. Kierähdetään päinmakuulta oikean kyljen kautta takasin päinmakuulle. Kokeillaan molempia suuntia.
4. Venytetään karkkimassaa pystyasennossa, mutta mitä tapahtuukaan – karkkimassa on vielä lötköä! Noustaan varpaiden varaan seisomaan ja kurkotetaan kädet niin korkealle kuin ylettyy ja pudottaudutaan rentona kädet edellä, pää lähelle polvia. Toistetaan muutaman kerran.
5. Karkkimassa tulee paloitella pieniksi karkkipaloiksi valtavilla erikoissaksilla. Tehdään seisten kehosta X-asento ja I-asento. Pikkuhiljaa voidaan nopeuttaa liikettä, jolloin syntyy haara-perushyppy. 6. Karkit tarkistetaan vielä karkkikoneessa, jotta ne voidaan pakata karkkipusseihin ja toimittaa karkkikauppoihin. Karkkikoneessa on erikoisia vipuja, vempaimia, rattaita, liukuhihnoja ja putkia. Mitenköhän karkit kulkevat koneessa?
JOS MAHDOLLISTA: 7. Karkit lähtevät kulkemaan koneessa. Rakennetaan yhdessä monipuolinen temppurata arki- ja liikuntavälineistä, korostaen toistojen määrää ja jatkuvaa liikettä ilman odotuksia. • kieriminen ja kuperkeikkoja, matolla • ryöminen ja konttaaminen etu- tai takaperin tunnelin läpi • tasapainoilu, hernepussin tai pehmolelun päällä • hyppääminen maton viivojen tai esteen yli • heittäminen hernepussi tai pehmolelu laatikkoon/ämpäriin • oma temppu: esim. kiipeily ja roikkuminen puolapuilla • päinmakuulla käsillä vetäminen penkkiä pitkin.
8. Karkkitehdas suljetaan ja karkkileipuri siivoaa apulaisten kanssa paikat kuntoon seuraavaa päivää varten. Siivotaan yhdessä välineet paikoilleen ja levähdetään lattialle Vauhtivarpaan suosikkikarkin muotoon. Jokainen saa keksiä itse millainen on Vauhtivarpaan lempikarkki. Ohjaaja käy herättelemässä lapsia piirtäen karkin muodon lapsen vatsan tai selän päälle.
PERJANTAI
Pidetään liikkumiskekkerit pihalla.
Leikkikää viikon aikana tutuksi tulleita leikkejä tai keksikää uusia yhdessä lasten kanssa.
Lue Vauhtivarpaan tarinanalku lapsille ja anna lasten keksiä itse, miten tarina jatkuisi.
VAUHTIVARVAS JÄRJESTÄÄ JUHLAT
Vauhtivarvas raotti ensin toista ja sitten toista silmäänsä. Kyllä, oli aamu. Takana oli jälleen yksi viikko – ja millainen viikko se olikaan ollut! Jokainen päivä oli tuonut tullessaan uskomattoman seikkailun ja uusia tuttavuuksia. "Tätä pitää juhlia", Vauhtivarvas totesi ja päätti järjestää jo samana iltana nyyttikestit vanhoille ja uusille ystävilleen. Kaikki kutsutut saapuivat paikalle. He kantoivat juhlapöytään lempiherkkujaan, maistelivat toistensa tuomisia ja leikkivät lempileikkejään. Ohjelmassa oli ainakin hippaa ja sokkoa, piilosta ja pantomiimia sekä tervapataa ja tanssiesityksiä. Nämä olivat kaikkien aikojen parhaat kekkerit! Ohjelman kohokohta oli keppihevoskisa. Vauhtivarvas oli merkinnyt radan, josta jokainen vuorollaan yritti suoriutua mahdollisimman nopeasti. Jäljellä oli enää Niilo Näätä. "Paikoillanne, valmiina, NYT!" huusi Vauhtivarvas ja käynnisti sekuntikellonsa. Niilo säntäsi matkaan ratsunsa kanssa ja katosi pian kääntöpisteenä toimivan suuren tammen taakse. Miten tarina jatkuu?
HUVIPUISTO-VIIKKO/PÄIVÄ
Päiväkodin/koulun piha muuttuu vauhdikkaaksi huvipuistoksi mielikuvituksen avulla. Suunnitelkaa erilaisia huvipuiston laitteita, joita lapset kokeilevat. Aikuinen on huvipuiston tirehtööri, joka innostaa alkuun ja auttaa tarvittaessa. Voidaan toteuttaa niin, että harjoitellaan päivittäin 1–2 tehtävää ulkoilun aikana ja loppuviikosta yhdistetään kaikki jännittäväksi tehtäväradaksi.
LIPUNMYYNTI
Jokainen lapsi kerää itselleen 10 käpyä tai lehteä (tai niin monta, kuin rasteja on kierrettäväksi ulkoilun aikana), joilla laitteisiin pääsee sisälle. Laitteen edessä on ämpäri, johon liput laitetaan.
MAAILMANPYÖRÄ
Tehdään esim. Hyppynaruista maailmapyörä, jossa on kuusi sektoria. Keksitään erilaisia tapoja ylittää maailmanpyörän rattaat (tasajalkahyppy, yhdenjalanhyppy, kaninloikka, jättiläisen askeleet, munamies yms.). Huomioikaa sama kulkusuunta. (Ennen maailmapyörään voidaan olla karusellissa, jolloin lapset juoksevat maailmanpyörän ulkokehää ympäri samansuuntaisesti eri liikkumistyylein.
VUORISTORATA
Muistirata: tehtävänä on koskea kahta puuta, kiivetä kivelle, kiivetä kiipeilytelinettä pitkin ylös tai toiselle puolelle, tasapainoilla ja tulla takaisin lähtöpisteelle. Aikuinen määrittää radan kohdat ja lapset toimivat ohjeiden mukaisesti omassa tahdissa. Voidaan leikkiä myös niin, että aikuinen toimii vuoristoradan johtajana ja muut seuraavat perässä.
MAISEMAJUNA
Kuljetaan jonossa niin, että pidetään edessä olevan harteista kiinni. Veturinkuljettaja kertoo, mikä huvipuiston maisema on juuri kohdalla. Aikuinen voi aloittaa kuljettajana, jonka jälkeen lapset voivat johdattaa joukkoa. Mielikuvitusta kehiin!
LENTÄVÄ MATTO
Lasketaan matolla liukumäkeä.
AUTORATA
Jokaiselle lapselle jokin esine ratiksi, esim. Pallo tai frisbee. Jokainen lapsi on auto, jota he ohjaavat. Autot ajavat vapaasti pitkin rataa (aikuisen kanssa sovittu alue). Välillä aikuinen huutaa toimintaohjeita: Nyt tankataan! Nyt joudutaan liikennevaloihin! Nyt täytyy töötätä! Sovitaan lapsen kanssa, miten toiminnat toteutetaan.
PYÖRIVÄT HYRRÄT
Vieritetään vanteita alamäkeen, ylämäkeen ja tasaisella. Vaikeuta: lapsi yrittää ottaa vanteen kiinni, ennen kuin se kaatuu.
PEILITALO
Tehdään sama ilme tai liike yhdessä kaverin kanssa. Aikuinen voi ensin näyttää liikkeen, jota lapset matkivat.
LABYRINTTI
Mm. Hyppynaruista tehty sokkelo, jota seikkaillaan läpi.
TARKKUUSHEITTO
Kasataan ämpäreistä pyramidi ja heitetään pallolla ämpärit kumoon. (n. 2-3 lasta / heittopiste. Jos enemmän lapsia, kasataan toinen pyramidi, jotta ei tule jonotusta.)