VÄLINELIIKUNTA


VÄLINELIIKUNTAPUSSI

Tulosta ja laminoi leikit pussiin - valitkaa pussista aina yksi leikki, jota leikitte.

JÄÄTYNEET HERNEPUSSIT 

Leikkijät liikkuvat ympäriinsä ja yrittävät pitää hernepussia päänsä päällä. Leikinohjaaja kehottaa leikkijöitä välillä kulkemaan varpaillaan, hyppimään yhdellä jalalla, kulkemaan takaperin, kulkemaan hitaammin tai nopeammin jne. Jos leikkijältä putoaa hernepussi, hän jäätyy paikoilleen. Toisen leikkijän pitää poimia pussi ja asettaa se jäätyneen toverinsa päälaelle sulattaakseen hänet. Tätä tehdessään hän ei saa pudottaa omaa hernepussiaan. Leikin tarkoituksena on tovereiden auttaminen, jotta he eivät joutuisi olemaan jäätyneinä. Lähde: MLL

NOITA POMPELIPOSSA 

Ohjaaja on Pompelipossa, jolla on huopa tai iso huivi. Leikkijät liikkuvat vapaasti huoneessa vähän aikaa, mutta kun noita-akka lausuu runon: "Hyppikää, pomppikaa, sinne tänne sikin sokin, Noita Pompelipossa tulee." leikkijät kyykistyvät maahan pieniksi kiviksi ja sulkevat silmänsä. Pompelipossa peittää jonkun leikkijän huovalla, muut saavat luvan nousta ylös ja tulla arvaamaan kuka on huovan alla peitettynä. Lähde: Lastenjumpat

HERNEPUSSIVIESTI 

Leikkijät istuvat piirissä ja siellä kiertää yksi hernepussi. Jokainen laittaa vuorollaan hernepussin päänsä päälle ja pudottaa sen vieressä istuvan syliin. Näin viesti kulkee piirin ympäri. Jos leikki sujuu hyvin, voidaan laittaa kaksi hernepussia kiertämään piiriä eri suunnista. Lähde: Näkövammaiset lapset ry

KOSKE KELTAISTA 

Leikinvetäjä antaa ohjeen, esim. "Koske keltaista!" Leikkijät etsivät kyseisen värisen kohdan omista vaatteistaan tai muista varusteistaan ja koskettavat sillä toisen leikkijän keltaista kohtaa. Jos jollakin leikkijällä ei ole keltaista, hän voi koskettaa toisen keltaista kohtaa esimerkiksi keltaisella hernepussilla. Jos vain yhdellä leikkijöistä on keltaista koskettavat kaikki muut sitä kädellään. Sen jälkeen vetäjä antaa uuden ohjeen / värin. esim. koske kyynärpäitä, koske kelloa jne Lähde: Lastenjumpat

ELÄINTAIKURI 

Leikkijät istuvat piirissä ja yksi leikkijöistä on taikuri. Taikurin koskettaessaan piirissä istujaa taikasauvallaan hän taikoo leikkijän joksikin eläimeksi. Tällöin leikkijä muuttuu taikurin mainitsemaksi eläimeksi ja alkaa liikkua ja äännellä eläimen tavoin. Taikuri taikoo leikkijät, jolloin kaikista tulee sama eläin. Taikurin huutaessa "paikka" eläimet jähmettyvät paikalleen ja taikuria vaihdetaan. Lähde: Näkövammaiset lapset ry

TAIKINA RÄJÄHTÄÄ 

Eteneminen: Ohjaaja tai yksi lapsista on leipuri. Lapset istuvat lattialla ja yhdistävät pyydettyjä kehonosia toisiinsa leipurin ohjeiden mukaan. Esimerkiksi varvas korvaan, korva polveen, polvi kyynärpäähän, kyynärpää nilkkaan, nilkka päähän, napa piiloon jne. Yllättäen leipuri sanoo: "Taikina paisuu ja räjähtää!" Silloin kaikki hyppäävät mahdollisimman korkealle ilmaan. Leikki jatkuu heti uudelleen. Leipuria voidaan vaihtaa jokaisen "räjähdyksen" jälkeen. Huomioitavaa: Ohjeita annetaan ripeässä tahdissa kuitenkin niin, että kaikki ehtivät suorittaa tehtävän. Helpottaminen: Pyydetään yhdistämään helposti yhdistettäviä kehonosia. Vaikeuttaminen: Pyydetään yhdistämään hankalasti yhdistettäviä kehonosia. Annetaan ohjeita nopeassa tahdissa tai tehdään "räjähtäessä" esim viisi haara-perushyppyä. Lähde: Nuori Suomi

MARJANPOIMINTALEIKKI 

Auringon paistaessa kerätään marjoja ja sateella juostaan nopeasti kotiin. Liikuntataidot: Juokseminen, koukistaminen-ojentaminen, kääntyminen Välineet: Triangeli, kapulat, vanteita Eteneminen: Asetetaan kaikille lapsille lattialle omat kotipesät esim. vanteet. Lapset seisovat kotipesissään ja kuullessaan triangelin äänen (= auringon paiste) lähtevät keräämään metsästä (kuviteltuja) marjoja. Niin kauan kun kuuluu triangelin ääni, aurinko paistaa ja marjoja voi kerätä. Kapuloiden äänen (= sade) kuullessaan lasten tulee juosta nopeasti kotiin. Taas triangelin äänen kuullessaan voi lähteä keräämään marjoja. Leikkiä jatketaan soittamisaikoja vaihdellen. Huomioitavaa: Lapsilla voi olla korit ja marjat voivat olla jotain oikeata kerättävää esim. rypistettyjä silkkipapereita. Vaikeuttaminen: Vaihdellaan soittoääniä nopeaan tahtiin. Lähde: Nuori Suomi

HERNEPUSSIT KEHONOSIEN VÄLISSÄ 

Eteneminen: Kuljetetaan hernepussia pareittain eri kehonosien välissä, esim. kylkien välissä, kämmenten välissä, vatsojen välissä, kyynärpäiden välissä jne. Kuljetetaan hernepussia eri kehonosien päällä, esim. olkapään päällä, pään päällä, reiden päällä, otsan

päällä jne. Kun hernepussi putoaa, niin toinen parista nostaa sen ylös. Huomioitavaa: Annetaan myös lasten itse ehdottaa eri kehonosia, minkä välissä tai päällä pussia kuljetetaan. Helpottaminen: Kuljetetaan omaa hernepussia kehonosien päällä, ei tehdä paritehtävänä. Vaikeuttaminen: Keksitään vaikeampia kuljetustapoja esim. kantapäiden välissä, nilkkojen välissä, korvien välissä jne. Liikutaan eri suuntiin ja eri tasoissa. Lähde: Nuori Suomi

MAGNEETTILEIKKI 

Eteneminen: Musiikin soidessa liikutaan tilassa ja tauon aikana nimetään jokin kehonosa, minkä magneetti kiinnittää lattiaan. Seuraavaan taukoon asti liikutaan tämä kehonosa lattiassa. Määrättyä kehonosaa ei saa irrottaa lattiasta liikkumisen aikana. Jokaisella tauolla lattiaan laitettava kehonosa vaihdetaan tai edellisen kehonosan lisäksi laitetaan toinenkin kehonosa lattiaan. Annetaan myös lasten ehdottaa kiinnitettäviä kehonosia. Kiinnitettäviä kehonosia voivat olla esim. selkä (ei kädet, jalat, pää), vatsa, kylki, jalkapohjat ja kämmenet, peppu ja kyynärpäät jne. Helpottaminen: Laitetaan useampi kehonosa kerrallaan lattiaan. Vaikeuttaminen: Tehdään tehtävä parin kanssa liikkuen esim. yhteensä lattiaan saa osua peppu ja kylki, kaksi

jalkaa ja kaksi kättä jne. Lähde: Nuori Suomi

HERNEPUSSIPIILO 

Laitetaan hernepusseja lattialle mahdollisimman paljon. Valitaan joukosta paperilapun piilottaja. (ensimmäisellä kerralla se voi olla ohjaaja) Sopikaa lapun etsimisen ajaksi yhteinen etenemistapa esim. konttaus, rapukävely, yhdellä jalalla hyppely jne. Kun lapun piilottaja on valittu leikkijät kääntävät kasvonsa lattiaan ja sulkevat silmänsä siksi aikaa, kun piilottaja piilottaa lapun yhden hernepussin alle. Piilottaja huutaa: "Pikkulappu laitettu, pussin alle taitettu!" Huudon kuultuaan leikkijät lähtevät etsimään piilotettua lappua sovitulla liikkumistavalla. Lapun löytänyt huutaa: "Pikkulappu löydetty, pussin alta käännetty!" Lapun löytänyt saa piilottaa lapun seuraavaksi ja taas valitaan yhteinen tapa liikkua. Lähde: Vau mitkä välineet 2006.

VANTEEN PUJOTUS 

Pujottakaa vanne parinne kehon läpi hänen maatessaan lattialla. Siirrelkää vannetta varovasti kaverin kehon muotoja mukaillen. Taustalla voi soida myös musiikki. Kokeilkaa pujotusta myös parin ollessa vatsallaan tai kyljellään. Lähde: Vau, mitkä välineet 2006.

VANNEVANKILA 

Valitkaa itsellenne parit ja varatkaa kullekin parille vanne ja erilaisia pehmeitä palloja. Toinen parista seisoo vanteen sisällä ja toinen saa luvalla pommittaa häntä sovitun rajan takaa pehmeällä pallolla. Vannevankilassa seisoja ei saa siirtyä vanteesta pois, mutta hän saa kaikilla muilla keinoilla väistellä palloja. Lähde: Vau, mitkä välineet 2006.

KOPPI JA SUKELLUS 

Valitkaa parit. Toisella on vanne ja toisella pehmeä pallo. Se kenellä on pallo yrittää heittää sen vanteen läpi kaverin pitäessä sitä edessään sopivan matkan päässä. Kun pallo saadaan vanteesta läpi niin vannetta pitänyt sukeltaa myös itse vanteesta läpi. Tämän jälkeen osat vaihtuvat. (Vanteella voi tehdä myös muita tehtäviä, kun pallo on saatu siitä läpi.)

HYPPYNARUPATSAAT 

Heittäkää hyppynaru ilmaan ja katsokaa mihin asentoon se pudotessaan jää. Jokaisen tehtävänä on muodostaa omasta kehostaan hyppynarun muodostama kuvio.

(jokaisella leikkijällä voi olla omat hyppynarunsa tai leikkiä voi myös pareittain tai isona ryhmänä.) Lähde: Vau, mitkä välineet 2006.

HYPPYRATA 

Rakentakaa yhdessä hyppynaruista rata. Hyppynaruja voi laittaa esimerkiksi suoraan, poikittain, vinoon, mutkalle jne. Kokeilkaa samalla kuinka monta erilaista hyppyä tiedätte, joilla voi kulkea rataa ja ylittää naruja. Hyppiessä voi lausua myös lorua: "Hyppy tekee terää, Hypin perä perää. Hyppiessä rytmi herää, Loru rytmin kerää." Lähde: Vau, mitkä välineet 2006.

AALLOT JA KÄÄRMEET 

Aikuinen narua keinuttaa, aaltoja ja käärmeitä heiluttaa. Lapset hyppivät narun yli samaan suuntaan, etteivät joudu tukalaan ruuhkaan. Hyppää siis narun yli ja kierrä aikuisen takaa toiselle puolelle. Aalloissa naru aaltoilee pystysuunnassa, kun taas käärmeissä vaakasuunnassa. Välillä voi myös tulla hyökyaalto, jolloin naru nousee korkealle ilmaan. Lasten tehtävä on sukeltaa hyökyaallon ali aina kun naru nousee. Maassa olevaa hyökyaaltoa ei voi ylittää. www.liikkuvavarhaiskasvatus.fi

VANNEVIESTI

Lapset jonoissa ja edessä jonossa 3-4 tötsää ja tötsän vieressä vanne. Jonon ensimmäinen lähtee juoksemaan ja laittaa vanteet yksitellen tötsän ympärille/päälle ja juoksee takaisin jonoon. Jonon seuraava laittaa vanteet yksitellen takaisin tötsän viereen jne. 

VANNEHYPPYRATA

Vanteita jonossa esim. 5-6 ja joka toisen vanteen sisällä on keila/hernepussi/tötsä, joka on merkkinä siitä, että vanteen sisälle ei saa hypätä. Tyhjän vanteen sisään voi hypätä. Jos vanteen sisällä on väline, lapsen pitää hypätä jalat vanteen sivuille. Radan lopussa voi olla tötsä ja siellä esim. soittokello, jota nopeampi soittaa. Lopuksi läpyt kaverin kanssa.

VANNEHYPPYRATA

Radalla vanne ja sen molemmilla puolilla tötsät ja toisen päällä esim. tennispallo tai sählypallo. Hyppää vanteen sisään ja siirrä pallo toiselta tötsältä toiselle. Voit siirtää pallon myös yhdellä kädellä jolloin tulee kehon keskilinjan ylitys. Maalina voi olla penkki tai vanne, jonka sisällä soitin/soittokello tms. Lopuksi läpyt kaverin kanssa. 

VANNEPALLORATA

Kaksi vannejonoa vastakkain noin metrin etäisyydellä toisistaan. Pari ja pallo. Parit hyppivät sivuttain vanteelta toiselle ja kopittelevat palloa aina seuraavalla vanteella.

VANNEPALLORATA

Joka jonolla vannejono, esim. 6 vannetta. Astu vanteen sisään ja pompauta pallo edessä olevan vanten sisällä ja ota koppi. Astu seuraavaan. Lopuksi tuo pallo seuraavalla tai heitä pallo koriin/maaliin, jos palloja riittää. 

KUSKAA JA HEITÄ PALLOA

Lapsi seisoo vanteen sisällä ja edessä on toinen vanne ja tämän sisällä pallo. Vanne on kiinni narussa. Vedä narun ja vanteen avulla pallo luoksesi ja heitä pallo koriin.

HEITÄ KORIIN

Jokaisella lapsella on oma vanne eli heittopaikka. Kaikilla aluksi tasaisesti pehmopalloja tai hernepusseja. Keskellä on kori, johon lapset yrittävät heittää kaikki pallot/hernepussit. Otetaan aikaa. VARIOI JA VAIKEUTA: Aikuiset laittavat narun kiinni koriin ja liikuttavat koria puolelta toiselle. 

RINGETTE

Jokaisen jonon ensimmäisellä on keppi ja keskellä salia kasa tötsiä. Jokaisella jonolla on myös oma vanteensa toisella puolella salia. Juokse keskelle tötsien luo, nappaa kepillä tötsä mukaasi ja vie se vanteen sisään ja juokse antamaan keppi seuraavalle. Lopuksi lasketaan tötsät. 

TÖTSÄVIESTI

Jaetaan lapset jonoihin. Toisessa päässä vanteen sisällä on korkeita tötsiä (esim. 6-8) ja jokaisen jonon edessä olevassa vanteen sisällä on matalia tötsiä. Jonon ensimmäinen nappaa matalan tötsän ja vie sen korkean tötsän päälle hatuksi. Se joukkue voittaa, jolla on ensimmäisenä kaikki korkeat tötsät hatutettu. VARIOI: Valmiin tötsäkuvion tarvitsee olla tietyn värinen, esim. ylärivi sininen, keskirivi punaisista tötsistä jne. 

ILMAPALLOVIESTI

Kuljeta parin kanssa ilmapallo salin/käytävän toiseen päähän. Pidä ilmapallo ilmassa eri tyylein: kävellen ja käsin, rapukävely ja jaloin, karhunkävely ja käsin jne. VARIOI: 4-5 ryhmissä käsistä kiinni pidettyinä kuljetetaan ilmapallo toiseen päähän. Käsiä ei saa käyttää, mutta muuten tyyli on vapaa. 

PUSTAN JA PAMPAN FUTISSEIKKAILU

© 2023 Liikkuva Muurame - Varhaiskasvatus, Virastotie 8, 40951 Muurame

Anssi Saiha, Varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattori
 
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita